ABSD

Isnin, 8 Oktober 2012

Model ADDIE


Model ADDIE diasaskan oleh Rosset pada tahun 1987 dan sering menjadi asas kepada model rekabentuk berarahan yang lain. Ia mengandungi lima peringkat seperti yang ditunjukkan di bawah:
v  Analisis
v  Rekabentuk
v  Pembangunan
v  Pelaksanaan
v  Penilaian
                               

Analisis
Pada peringkat ini beberapa analisis akan dilakukan seperti analisis persekitaran  pembelajaran, analisis pengguna dan menentukan matlamat pengajaran. Terdapat  beberapa soalan yang boleh diajukan semasa proses analisis iaitu :
  1. Siapakah pengguna dan apakah sifat-sifatnya?
  2. Menentukan sikap baru yang akan dipamerkan
  3. Apakah jenis halangan pembelajaran yang wujud?
  4. Apakah pilihan  bentuk penyampaian pembelajaran?
  5. Apakah tempoh masa yang diperlukan untuk menyiapkan projek tersebut?

Reka bentuk
Di antara langkah yang dilakukan pada fasa reka bentuk adalah :
Dokumentasi projek yang mengandungi reka bentuk berarahan, visual dan strategi rekabentuk
Aplikasi strategi pengarahan bergantung kepada sikap yang dipamerkan oleh pengguna seperti :
  1. kognitif, afektif dan psikomotor.
  2. Membangunkan papan cerita
  3. Mereka bentuk  antara muka
  4. Membangunkan prototaip
  5. Menggunakan reka bentuk visual

Pembangunan
Kerja- kerja pembangunan projek mulimedia akan dilakukan mengikut spesifikasi keperluan yang dipersetujui. Setiap pembangunan akan diuji agar ia konsisten dan dapat beroperasi dengan berkesan.



Pelaksanaan
Projek multimedia yang telah disiapkan akan diuji kepada pengguna sebenar bagi mengenalpasti kesilapan semasa proses pembangunan projek berlaku. Sekiranya berlaku kesilapan, pembaikan akan dilakukan sebelum ia diserahkan sepenuhnya kepada pengguna sasaran untuk digunakan.

Penilaian

Fasa penilaian terbahagi dua iaitu formatif dan sumatif.
Penilaian formatif  merangkumi setiap fasa dalam proses ADDIE.
Penilaian sumatif pula hanya melibatkan rekabentuk pengujian yang spesifik sahaja yang memerlukan maklumbalas pengguna seperti isi kandungan, strategi dan elemen multimedia melalui kaedah temubual, soal selidik penyeliaan dan pengujian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan