ABSD

Selasa, 18 September 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)

Nama   : Mohd Kasman b. Mohd Kamis 
              Mohd Shamsuri b. Jebat  
              Dayang Bolkia bt Jarini   
              Evonne Kerapa 
              Jenny Pawi 


Komponen RPH
Mata Pelajaran                        : 
Tarikh                                     
Masa                                        :  
Kelas                                       :  
Bil murid                                 :
Tajuk                                       :
Subtajuk                                  :
Pengetahuan Sedia Ada           :
Hasil Pelajaran                         : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi:
Unsur Patriotisme / Nilai Murni:
Aktiviti/stategi                           :
Penyerapan ilmu
Penerapan kemahiran pemikiran sejarah KPS):
Bahan Bantu Mengajar                       
Refleksi                                    :



Komponen 1: Tajuk dan tujuan unit
·         untuk mengetahui secara umum tentang pelajaran yang akan diajar.

Komponen  2: Pengetahuan Sedia Ada
·         ia amat penting untuk memastikan kesinambungan proses pengajaran.
·         Semasa merancang pengajaran, guru perlu sensitif dengan tingkah laku pelajar yang didalam kelas.PSA merupakan pengetahuan, kebolehan, kemahiran yang telah sedia ada dikuasai pelajar yang berkaitan dengan tajuk yang diajar.

Komponen 3: Analisis isi kandungan pelajaran
·         Hasil pembelajaran : Di akhir pelajaran ini, murid akan dapat:
                        a) menguasai isi kandungan pelajaran
                        b) membina kemahiran sainstifik/kemahiran berfikir
                        c) mengamalkan  nilai-nilai patriotisme

Komponen 4: Bahan Bantu Mengajar ( BBM)
·         BBM digunakan untuk membantu guru menyampaikan isi pelajaran dengan lebih berkesan agar dapat difahami dan diikuti pelajar semasa P&P.
·         Penggunaan BBM dapat menarik perhatian pelajar dan dapat menarik minat pelajar untuk mengikuti P&P.
·         ciri-ciri BBM perlu sesuai dengan tajuk, berkait dengan objektif pengajaran, selaras dengan kebolehan murid, menarik, tersusun, kemas serta tulisan yang jelas.

Komponen 5: Kaedah dan aktiviti P&P
  • aktiviti guru/murid ( sama ada berbentuk hand-on atau minds on) bagi memastikan objektif P&P tercapai.
  • Aktiviti yang dirancang  perlu melibatkan pelajar secara aktif  bagi membolehkan mereka mendapat input yang berkesan tentang tajuk yang dipelajari.

Komponen 6: Pelan Penaksiran
  • guru memberi pengukuhan terhadap pembelajaran murid dengan membuat rumusan tentang tajuk yang diajar. Misalnya, dari aspek penutup Kognitif, guru boleh merumus dan mengulang fakta dengan menggunakan kaedah melukis gambarajah berkait. Guru juga boleh menggunakan penutup sosial  iaitu dengan menimbulkan perasaan ingin tahu pelajar dengan pelajaran akan datang.
  • Bagi menilai pemahaman pelajar, guru boleh memberi beberapa soalan kunci. 
  • Tugasan juga boleh digunakanuntuk meneguhkan  atau memperkayakan pemahaman murid terhadap tajuk yang diajar.

Komponen 7: Refleksi kendiri
  • ia amat penting untuk guru dapat mengatasi kelemahan dan menjadikan guru lebih peka, bersistem dan kritis terhadap profesion perguruan.